Aktive politikere er naturlige i politisk ejede virksomheders bestyrelser – også Søren Gade
Ovenstående kronik blev bragt i Morgenavisen Jyllands-Posten mandag 30. januar 2023.
En stor havn, der orienterer sig meget mod omverdenen, får en formand for bestyrelsen, der som Europa-parlamentariker har et stort europæisk, politisk netværk og som forhenværende forsvarsminister og officer har enestående indsigt i, og forståelse for, forsvarets behov for samspil med havne. Havnen opnår EU-støtte til uddybninger og vælges af amerikanerne som NATO-havn.
Esbjerg kommunes valg af Søren Gade som bestyrelsesformand i 2021 var usædvanligt, men åbenlyst rigtigt.
Gade har ganske enkelt kompetencer, netværk og en politiske forståelse, der kan bruges på topniveau i en moderne, udad skuende dansk havn.
Og ja, Søren Gade er også nu formand for Folketinget, rigets næsthøjeste post. Da han af et flertal i Folketinget onsdag 16. november 2022 blev valgt til dén post var det med den forståelse, at folketingsformanden selv afklarer, hvilke andre tillidsposter, han vurderer at kunne røgte samtidig med hvervet som Folketingets formand. Det følger af reglerne for Folketingets ledelse, at formanden selv foretager denne vurdering, men flertallet har accepteret, at Søren Gade fortsætter som succesfuld formand for havnen i Esbjerg.
Så Sørens Gades beslutning om at beholde formandsposten i Esbjerg Havn er godkendt der, hvor den skal godkendes. Nemlig i Folketinget og blandt de politiske partier. Det er godt nok for os som brancheorganisation, og hvis Folketinget og det flertal, der har valgt Søren Gade som Tingets formand, ikke har problemer i forhold til varetagelsen af jobbet, så har vi heller ikke.
Havnene i Danmark er i langt de fleste tilfælde ejet af kommunerne. Det betyder, at havnene er lokalt ejet af de kommuner, der arbejder dedikeret for at skabe vækst, udvikling og arbejdspladser i nærområdet. Den nære relation mellem havnene og de kommunale ejere gør også, at der i havnene er en lang tradition for, at aktive kommunalpolitikere sidder i havnebestyrelserne. Ligesom der er aktive kommunalpolitikere i bestyrelserne for f.eks. vores forsyningsselskaber. Sådan har det været i mange år.
Jeg medgiver, at udpegningen af Søren Gade som formand for Esbjerg Havn var et nybrud, idet Søren Gade ikke var lokalpolitisk aktiv men i stedet politisk aktiv i EU, da han blev udpeget, og nu er politisk aktiv på nationalt niveau som først medlem af Folketinget og senere formand for Folketinget.
Rent fagligt giver det dog god mening, at en national og internationalt orienteret havn som Esbjerg Havn, også besætter sin bestyrelse med nationalt og internationalt orienterede politiske profiler.
Aktive politikere ikke et særsyn
For vi kommer ikke uden om, at politisk ejede virksomheder, som f.eks. havne og forsyningsselskaber, agerer i politiske miljøer, og derfor kan have brug for politiske kompetencer i deres bestyrelser. Esbjerg Havn bevæger sig i højere grad end mange andre danske havne i et internationalt felt, og derfor giver det fagligt set god mening at opruste med politiske kompetencer, som rækker ud over det lokale politiske miljø.
Man kan have mange holdninger til, om politikere – både aktive og tidligere politikere – i bestyrelser er en god idé. Personligt tror jeg, de er kommet for at blive, og jeg ser flere og flere politikere i bestyrelser. Mest prominent Helle Thorning Schmidt i Vestas’ bestyrelse, men også store offentligt ejede selskaber som Metroselskabet, Sund & Bælt samt By & Havn har tidligere politikere i deres bestyrelser.
Andre aktive folketingspolitikere end Søren Gade har indtaget topposter i selskaber, sådan som f.eks. Mogens Lykketoft gjorde det, da han blev formand for Energinet i 2020, selv om han fortsat var medlem af Folketinget. Bertel Haarders formandspost på Det kongelige teater, ligeledes siden 2020, er et andet eksempel.
Jeg kan sagtens forstå, at der har været debat om mulige habilitets-udfordringer for Gade i rollen som folketingsformand, og jeg har også læst, hvad bl.a. Jyllands-Posten har skrevet herom på lederplads. Vi føler os bare overbevist om, at hvis sådanne problemer opstår, og det kan godt ske, så kan Søren Gade og formandssekretariatet på Borgen sagtens løse det kvalificeret. Og som nævnt er vi som brancheorganisation trygge, når flertallet i Folketinget er det.
Det er i mine øjne vigtigt, at politikere kan indtræde i aktive roller udenfor deres politiske virke, mens de er aktive i politik. Det er det, fordi evnen til at forstå politik, netværket i politik og den erfaring i de politiske processer, også nationalt og på EU-niveau, politikere har, forekommer mig at blive stadigt vigtigere i erhvervslivet. Det gælder jo, måske indlysende nok i virkeligheden, ikke mindst i offentligt ejede virksomheder. Som primært kommunalt ejede virksomheder opererer de danske havne i spændingsfeltet mellem offentligt ejerskab, politiske ledelse og kommerciel, rentabel drift. Havnene i Danmark er i head on konkurrence med havne i landene omkring os. Svigter de dér, ryger opgaver og arbejdspladser til udlandet. En række problemstillinger og muligheder har direkte berøring med politiske beslutninger, truffet på landsplan. F.eks. om klimamål og hastig og omfattende udbygning af dansk havvind, både i Nordsøen og Østersøen. Illustrativt nok, blev den såkaldte Nordsøaftale indgået på… havnen i Esbjerg.
Set fra vores kajplads har Søren Gade været og er en kompetent og nyttig formand for en havn i heftig udvikling. Da Gade blev hentet til posten som bestyrelsesformand, var han medlem af Europa Parlamentet for Venstre.
En position, enhver havn kan have gavn af alene af den grund, at stribevis af regler kommer fra Bruxelles og at der i EU-regi er en række havne-relevante puljer, hvis hensigt det er at støtte og lette havnedrift i hele EU. Når man dertil lægger, at Søren Gade havde sæde i EU’s Transportudvalg og var næstformand for Fiskeriudvalget, og tidligere har været forsvarsminister i Danmark, er hans kvalifikationer og værdi for en dansk havn ubestridelige. Også selv om han er politiker, eller måske netop fordi han er politiker.
Esbjerg Havn er foruden Europas førende vindhavn også NATO-havn, og selv om fiskeri ikke længere fylder mest på Esbjerg Havn, så har havnen nære og venskabelige relationer til andre havne, herunder fiskerihavnene på vestkysten. Og det er da muligt, at en dygtig politiker, som Søren Gade ubestrideligt er, har blik for hele Danmarks havneinteresser, selv om han blot er formand for Esbjerg Havn. Min personlige erfaring i samarbejdet med Søren Gade er netop, at han præcis har et bredt fokus på havnenes interesser. Fordi vi i Danmark skal blive dygtigere til at stå sammen, så vi får vores andel og indflydelse i forhold til EU puljer og lovgivning.
Vil Folketinget foranlediget af den aktuelle sag ændre reglerne for Folketingets formands bierhverv, må man jo gøre det. Men indtil det måtte ske, er Søren Gade ubestrideligt en kompetent formand for Esbjerg Havn.