Lukning af jernbanebroen
Alfa og omega for havnene er adgangsforholdene fra både vand- og landsiden. Så hvis der ikke er renset tilstrækkeligt op, eller et skib ikke kan komme under en bro, så er adgangen enten meget begrænset eller umulig. Begge dele kæmper de mindre havne i den vestlige Limfjord med. Allerede for et år siden blev det varslet, at jernbanebroen over Limfjorden skulle lukkes i syv uger i efteråret 2016 fra den 20. september. Det betyder begrænsninger i driften for havne og shippingvirksomheder i den vestlige Limfjord, hvor der ligger seks mindre erhvervshavne: Skive, Struer, Lemvig, Aggersund, Nykøbing M og Thisted. Det er i forvejen udfordrende nok at drive de små havne, når sejladsforholdene så også begrænses, bliver det kun endnu vanskeligere. Derfor var aktiviteterne forsøgt planlagt efter den varslede lukning, når skibene ikke kunne komme øst ind og ud af Limfjorden. De maritime organisationer har protesteret på vegne af deres medlemmer. BaneDanmark kunne ikke imødekomme ønskerne men præciserede, at de i den næste månedstid kun ville åbne for en natåbning og derefter helt holde broklapperne nede. Hvorfor broen bedre tåler at åbne om natten end om dagen er ikke klart. Men reelt åbner broen først rigtig for trafik igen den 8. januar 2016. Det er selvfølgelig ikke tilfredsstillende for de havne og de virksomheder, der er afhængige af skibstransport, og som har søgt at tilpasse sig et overordnet samfundsmæssigt ønske om at få repareret jernbanebroen. Men det er tilfredsstillende, at det lykkedes at få et møde i stand den 3. oktober mellem BaneDanmark og de maritime interesser i området, herunder Danske Havne, som vil være repræsenteret ved bestyrelsesmedlem Jens Peder Hedevang. Her udviste BaneDanmark vilje til lidt større fleksibilitet, så der kan åbnes for erhvervstrafikken i dagstimerne frem til totallukningen i november, ligesom der skal ses på varslernes længde. Efter november går broen så ikke op før i januar. Der forventes udsendt information fra BaneDanmark om vilkårene. Se Danske Havnes seneste høringssvar her For mere information. Kontakt Bjarne Løf Henriksen, Danske Havne, og læs flere nyheder fra Danske Havne her.